Statut

KLUBU SPORTOWEGO „POLONIA” NIEWIADOM

W RYBNIKU

 

§ 1

Postanowienia ogólne.

  1. Organizacja działająca na mocy niniejszego statutu jest stowarzyszeniem skupiającym osoby uprawiające sport oraz działające na rzecz sportu i nosi nazwę:

Klub Sportowy „POLONIA” Niewiadom w Rybniku zwany w dalszych postanowieniach Klub.

  1. Stowarzyszenie używa skrótu: „POLONIA” Niewiadom.
  2. Siedzibą Klubu jest dzielnica miasta Rybnika – Niewiadom.
  3. Terenem działania Klubu jest miasto Rybnik.

 

§ 2

Charakter prawny Klubu.

  1. Klub jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną.
  2. Klub działa zgodnie z porządkiem prawnym Rzeczypospolitej Polskiej i ma prawo używania pieczęci i odznaki organizacyjnej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. Barwami Klubu są kolory: zielony i czarny.

 

§ 3

Reprezentowanie Klubu.

  1. W sprawach ogólnych i finansowych Klub reprezentuje prezes Zarządu i wiceprezes lub, co najmniej dwóch członków Zarządu Klubu.
  2. Czynności prawne dotyczące zobowiązań finansowych wymagają parafy Skarbnika Klubu.
  3. W sprawach dotyczących działalności gospodarczej czyni się odpowiedzialny Zarząd Klubu i Skarbnika Klubu.

 

§ 4

Cele i środki działania.

  1. Celem działania Klubu jest:
  1. popularyzowanie sportu wśród młodzieży,
  2. współdziałanie w procesie wychowawczym,
  3. prowadzenie profilaktyki leczniczo – zdrowotnej wśród dzieci i młodzieży,
  4. podnoszenie kultury odbioru imprez sportowych przez widzów,
  5. rozwijanie zainteresowania aktywnym wypoczynkiem na co dzień w społeczeństwie.
  1. Klub realizuje swoje cele poprzez następujące środki i metody działania:
  1. współdziałanie z instytucjami i organizacjami społecznymi, politycznymi, kulturalnymi, oświatowymi, sportowymi, turystycznymi oraz podmiotami gospodarczymi,
  2. organizowanie imprez ( zawody, zgrupowania, konsultacje, szkolenia itp.) dla swoich członków oraz innych osób fizycznych i prawnych,
  3. prowadzenia działalności propagandowej i gospodarczej,
  4. podejmowanie innych przedsięwzięć celowych oraz działalności gospodarczej zgodnej z prawem, jakie okażą się konieczne dla realizacji działalności statutowej.

 

§ 5

Członkowie ich prawa i obowiązki.

  1. Członkowie Klubu dzielą się na:
  1. zwyczajnych,
  2. honorowych,
  3. wspierających,
  4. uczestników.
  1. Członkiem Klubu może być obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od wykształcenia i zawodu pod warunkiem zainteresowania działalnością Statutową Klubu.
  2. Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna lub prawna, która szczególnie zasłużyła się dla rozwoju Klubu i działalności przez niego prowadzonej.
  3. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która przyczyniła się do powiększenia majątku Klubu.
  4. Członkiem uczestnikiem jest osoba niepełnoletnia, która na swoją działalność w Klubie otrzymała pisemną zgodę rodziców lub opiekunów.
  5. Nabycie członkostwa następuje po:
  1. złożenie do Zarządu Klubu pisemnej deklaracji,
  2. opłacenie składki członkowskiej,
  3. przyjęcie przez Zarząd Klubu w poczet członków.
  1. Godność członka honorowego nadawana jest przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
  2. Tytuł członka wspierającego nadawany jest przez Zarząd Klubu.
  3. Do podstawowych obowiązków członka zwyczajnego i uczestnika należy:

a.) opłacanie regularnie składek członkowskich,

b.) stosowanie się do postanowień Statutu, regulaminów i uchwał Klubu,

c.) dbałość o stałe podnoszenie poziomu sportowego,

  1. dbałość o mienie Klubu,
  2. przestrzeganie zasad etyki w stosunkach koleżeńskich i godne reprezentowanie barw Klubu.
  1. Członek zwyczajny ma prawo:
  1. czynnego i biernego prawa wyborczego,
  2. noszenie barw i odznak klubowych,
  3. korzystanie z pomieszczeń i urządzeń klubowych zgodnie z obowiązującymi regulaminami,
  4. czynnego udziału we wszystkich dziedzinach działalności Klubu,
  5. poddawanie ocenie działalność Klubu, jego władz, a także do wysuwania postulatów i wniosków wobec władz Klubu.
  1. Członek uczestnik ma prawa członka zwyczajnego za wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
  2. Członkowie wspierający i honorowi mają prawo do:
  1. korzystania z wszystkich ulg i ułatwień przyznanych im przez władze Klubu.
  1. Członkostwo ustaje w razie:
  1. śmierci członka,
  2. wystąpienia złożonego na piśmie Zarządowi Klubu za uprzednim 3 miesięcznym wypowiedzeniem,
  3. skreślenia z listy członków przez Zarząd Klubu,
  4. wykluczenia na podstawie prawomocnego wyroku sądu powszechnego skazującego na karę dodatkową – utratę praw publicznych, bądź za czyn popełniony z niskich pobudek,
  5. zwolnienia udzielonego przez Zarząd Klubu na podstawie przepisów ustalonych przez władze sportowe w przypadku zmiany barw klubowych przez zawodnika – zwolnienie to może być udzielone po uprzednim uregulowaniu zobowiązań przyjętych wobec Klubu,
  6. rozwiązanie Klubu.

 

§ 6

Struktura władz.

  1. Władzami Klubu są:
  1. Walne Zebranie,
  2. Zarząd Klubu,
  3. Komisja Rewizyjna.
  1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Klubu. Walne Zebranie tworzą członkowie zwyczajni Klubu. Walne Zebrania są zwyczajne i nadzwyczajne:
  1. Zebranie Zwyczajne odbywa się co 2 lata, na początku roku kalendarzowego w formie Zebrania Sprawozdawczego, a sprawozdawczo – wyborcze co 4 lata w terminie ustalonym przez Zarząd Klubu,
  2. Zebranie Nadzwyczajne zwoływane jest przez Zarząd z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 liczby członków Klubu w terminie 1 miesiąca od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane. Na powyższym zebraniu można dodatkowo rozpatrzyć inne sprawy.
  3. informacja o Walnym Zebraniu będzie podawana do wiadomości członków Klubu co najmniej na miesiąc przed Zebraniem w siedzibie Klubu i gablotach ogłoszeniowych na terenie siedziby Klubu z podaniem porządku obrad.
  1. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
  1. uchwalanie programu działania Klubu,
  2. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań,
  3. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  4. wybór władz Klubu,
  5. ustalanie składek i wpisowego,
  6. podejmowanie uchwał w sprawie nabywania praw, zaciąganie zobowiązań przez Klub,
  7. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zwykły Zarząd,
  8. podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu i rozwiązania Klubu,
  9. podejmowanie innych uchwał, które wymagają decyzji Walnego Zebrania.
  1. Walne Zebranie jest prawomocne przy udziale, co najmniej połowy uprawnionych członków lub dowolnej liczby członków na kolejnym Walnym Zebraniu, które można wyznaczyć po półgodzinnej przerwie. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów za wyjątkiem:
  1. nadawanie lub pozbawienie godności członka honorowego,
  2. uchwalenia zmiany statutu,
  3. likwidacja Klubu,
  4. wyboru władz,

które wymagają 2/3 liczby głosów członków obecnych na zebraniu.

Uchwała o rozwiązanie Klubu określa sposób likwidacji oraz cel, na jaki nastąpi

przekazanie jego majątku. Uchwała w sprawie majątku wymaga zatwierdzenia przez

władze rejestrujące.

 

§ 7

Zarząd Klubu.

  1. Zarząd Klubu składa się z 9 osób wybranych przez Walne Zebranie.
  2. Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
  3. Zarząd wybiera spośród siebie: prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika oraz członków Zarządu.
  4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej jak raz w miesiącu.
  5. Uchwały zapadają zwykła większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków Zarządu.
  6.  W okresie między posiedzeniami Zarządu decyzje w sprawach bieżących podejmuje prezes po konsultacji z członkami Zarządu.
  7. W przypadku ustąpienia do dwóch członków Zarządu prawo uzupełnienia składu przysługuje Zarządowi, ale ten stan rzeczy musi zatwierdzić najbliższe Walne Zebranie.
  8. W przypadku ustąpienia prezesa prawo uzupełnienia składu przysługuje Zarządowi.
  9. Do zakresu działania Zarządu należy:
  1. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania i Zebrania Sprawozdawczego,
  2. kierowanie całokształtem działalności Klubu,
  3. reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
  4. bieżące zarządzanie finansami i majątkiem Klubu,
  5. powoływanie zespołów i komisji jako organów wykonawczych,
  6. zwoływanie zebrań Walnego i Sprawozdawczego,
  7. powoływuje i rozwiązuje sekcje Klubu,
  8. podejmuje decyzje dyscyplinarne w stosunku do członków Klubu,
  9. zatrudnia pracowników etatowych lub na umowę w celu utrzymania podstawowej działalności statutowej Klubu.

 

§ 8

Komisja Rewizyjna.

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.
  2. Komisji Rewizyjnej wybiera spośród siebie: przewodniczącego, wiceprzewodniczącego lub sekretarza oraz członka.
  3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jego przedstawiciel ma prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
  4. Komisja ma prawo zmieniać skład Komisji w uzasadnionych wypadkach w czasie pomiędzy Zebraniami.
  5. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
  1. przeprowadzenia raz w roku kontroli całokształtu działalności Klubu ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
  2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli pracy Klubu,
  3. składa Zebraniu sprawozdanie ze swojej działalności oraz składa wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi.
  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej pełnia swe role społecznie.

 

§ 9

Majątek i fundusze.

  1. Majątek Klubu stanowią:
  1. środki trwałe,
  2. ruchomości,
  3. Fundusze.
  1. Na fundusz Klubu składają się:
  1. wpisowe i składki członkowskie,
  2. wpływy z działalności statutowej,
  3. darowizny i dotacje,
  4. wpływy z działalności gospodarczej.
  1. Uzyskane środki finansowe stanowiące własność Klubu będą przeznaczone na zaspakajanie potrzeb Klubu oraz zabezpieczenia działalności statutowej, a także na pokrycie kosztów finansowych zgodnie z § 4 pkt 2.
  2. Decyzje majątkowe i finansowe muszą być podejmowane zgodnie z obowiązującymi przepisami w formie uchwały Zarządu stwierdzonych na piśmie.
  3. Oświadczenie woli w imieniu Klubu w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).

 

§ 10

Zmiana statutu.

Zmiana statutu lub rozwiązanie Klubu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania przyjętej 2/3 głosów przy kworum wynoszącym połowę ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania lub dowolnej liczbie członków na kolejnym Zebraniu, które może być wyznaczone po półgodzinnej przerwie.

 

§ 11

Osoby pełniące społeczne funkcje w Klubie mogą otrzymać diety w wysokości każdorazowo ustalonej przez Zarząd.

 

§ 12

Statut Klubu jest jawny i podlega udostępnieniu każdej zainteresowanej osobie.

 

 

Niniejszy Statut został uchwalony na Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu w dniu 28.08.1998.

Zmiany w statucie dokonano na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo-Wyborczym w dniu 12.02.2009.

do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości